ПРоФСПІЛКА “МЕТАЛІСТІВ” - На захисті трудових  і соціально-економічних прав членів профспілки з 1906 року.
ПРоФСПІЛКА “МЕТАЛІСТІВ” - На захисті трудових і соціально-економічних прав членів профспілки з 1906 року.

Профсоюзы требуют установить реальный размер прожиточного минимума

1 Кві 2016

Прожитковий мінімум крізь призму реалій                                                           

Комітет Верховної Ради з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення організував семінар, тема якого досить промовиста: «Осучаснення прожиткового мінімуму як механізм підвищення рівня життя громадян». Участь у велелюдному заході взяли парламентарі, посадовці Кабміну, профільних міністерств та відомств, Адміністрації Президента, інших органів державної влади, всеукраїнських об'єднань профспілок та організацій роботодавців, науковці. Конфедерацію вільних профспілок України представляв перший заступник голови Анатолій Акімочкін.

У вступному слові перший заступник голови Комітету Сергій Каплін зазначив, що питання прожиткового мінімуму є актуальним, оскільки ця категорія є базовою для формування мінімальної заробітної плати і мінімальної пенсії.

«Якщо говорити прямо, то взяли і виділили якусь частину ВВП для простих українців, розкинули на їхню кількість і сфабрикували, власне, порядок розрахунку, залишили нікчемні стандарти, які себе віджили ще на початку 90-х років минулого століття. І у такий спосіб підґрунтували рівень у тисячу з гаком гривень, на які, начебто, може прожити простий українець», - наголосив Сергій Каплін.

Він також зауважив, що за таких умов громадське середовище вимушене звертатися до судів з тим, щоб такі питання переглядалися і, щоб законодавці визначили громадянам адекватний рівень соціальної підтримки і прожиткового мінімуму, з якого можна розрахувати реальну мінімальну зарплату і мінімальну пенсію.

Анатолій Акімочкін розпочав свій виступ із нагадування, що величина прожиткового мінімуму вже багато років визначається урядом з порушенням норм законів «Про прожитковий мінімум», «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії».

«Внаслідок цього, офіційна величина прожиткового мінімуму майже удвічі занижена порівняно з рівнем, який відповідає нормам законодавства про прожитковий мінімум, - наголосив він. - Щодо оновленого проекту наборів, то профспілкова сторона запропонувала встановити його дію лише протягом 2016-го, з тим, щоб у наступному році розпочати роботу щодо його подальшого оновлення з урахуванням міжнародного та національного законодавства щодо соціальних стандартів».

Особливо застарілим, за словами першого заступника голови  КВПУ, є перелік непродовольчих товарів та послуг, який не відображає реальних потреб та споживання сучасної людини, зокрема таких, як будівництво, купівля чи оренда житла, видатки на освіту, оздоровлення, оплата медичних та телекомунікаційних послуг, суттєві зміни у тарифах на житлово-комунальні послуги.

Секретар Комітету Наталія Веселова відмітила, що питання необхідності осучаснення прожиткового мінімуму зачіпає інтереси практично кожної людини в нашій країні, а особливо найзнедоленіших верств населення, які потребують соціального захисту та державної соціальної підтримки.

«Незадовільний стан соціальної політики, який існує в Україні вже протягом багатьох років, змушує нас констатувати вразливість і неефективність формування системи соціальних стандартів та гарантій на основі прожиткового мінімуму. Причиною цього є існування багатьох проблем, які нівелюють функцію прожиткового мінімуму як основоположного інструменту соціальної політики», - наголосила Наталія Веселова.

«Всупереч тому, що перегляд наборів продуктів харчування, непродовольчих товарів та послуг має відбуватися не рідше одного разу на п'ять років, в Україні уже шістнадцятий рік поспіль основний державний соціальний стандарт встановлюється на базі мінімальних наборів, визначених постановою Кабміну від 14 квітня 2000 року № 656, в основу якої покладено «споживчий кошик», затверджений аж у 1992 році», - пояснила доповідачка.

Також в обговоренні важливої теми узяли участь: перший заступник міністра соціальної політики Василь Шевченко, заступник міністра економічного розвитку і торгівлі Юлія Клименко, директор Науково-дослідного інституту соціально-трудових відносин Сергій Мельник та інші посадовці. Усі промовці погоджувалися з тим, що відсутність регулярного перегляду наборів та пряма залежність розміру прожиткового мінімуму від можливостей видаткової частини бюджету породжує іншу проблему - заниження кількісних та якісних стандартів мінімального набору споживчого кошика.

Учасники семінару зійшлися на необхідності якнайшвидше переглянути основні принципи визначення прожиткового мінімуму та розробити нові законодавчі механізми, які відповідали б нинішнім соціально-економічним реаліям.

Анатолій АКІМОЧКІН, перший заступник голови Конфедерації вільних профспілок України:

«Майже два роки тривала робота міжвідомчої робочої групи щодо вдосконалення методології визначення прожиткового мінімуму при Мінсоцполітики, проте консенсусу досягти так і не вдалося.

Останній варіант запропонованого  міністерством законопроекту «Про внесення змін до Закону України «Про прожитковий мінімум» профспілки не підтримали, оскільки його застосування призведе до зниження розміру прожиткового мінімуму щонайменше на відсотків. Натомість ми напрацювали власний законопроект з аналогічною назвою, який очікує розгляду у Верховній Раді.

Профспілки  вимагають встановити реальний розмір фактичного прожиткового мінімуму, а для працездатних осіб - з урахуванням податку на доходи фізичних осіб та військового збору, та скасувати показник «рівень забезпечення прожиткового мінімуму», який фактично нівелює значення прожиткового мінімуму як базового соціального стандарту, суперечить законодавству і протиправно обмежує рівень соціальної допомоги. Однак уряд упродовж тривалого часу наполегливо ігнорує ці вимоги.

І наостанок. Прожитковий мінімум в Україні залишається на дуже низькому рівні і без вирішення цієї проблеми неможливо буде подолати бідність та зубожіння України». (kvpu.org.ua)

Поділитися у соціальних мережах: